پایۀ پنجم ابتدایی یکی از پایههای حساس و مهم در مقطع ابتدایی است. در این پایه دانشآموزان با حجم زیادی از اطلاعات و آموزشها مواجه میشوند. برخی از این آموزشها مربوط به تکمیل اطلاعات سالهای قبل است و برخی دیگر مفاهیمی هستند که دانشآموز برای اولین با آنها مواجه میشوند.
دانشآموزان پایۀ پنجم از یک سو خود را برای ورود به آخرین پایۀ مقطع ابتدایی آماده میکنند، از سوی دیگر بسیاری از آنها قصد شرکت در آزمونهای تیزهوشان و نمونه دولتی را دارند و بسیاری از سؤالات این آزمونها از دروس پایۀ پنجم مطرح میشوند.
علاوه بر این، دانشآموزان پایۀ پنجم ابتدایی تجربیات و ویژگیهای شخصیتی متفاوتی نسبت به دیگر پایهها و مقاطع تحصیلی دارند. معلمان پایۀ پنجم باید با توجه به این موارد، مناسبترین روش تدریس پنجم ابتدایی را در نظر بگیرند.
برخی ویژگیهای دانشآموزان پایۀ پنجم
ویژگیهای دانشآموزان پایۀ پنجم تا حد زیادی مشابه دانشآموزان پایۀ چهارم است. در مقاله روش تدریس پایۀ چهارم ابتدایی به این موارد اشاره کردهایم. برخی دیگر از ویژگیهای دانشآموزان پایۀ پنجم عبارتتد از:
- بازۀ تمرکز آنها در مقایسه با دانشآموزان پایۀ سوم و چهارم افزایش پیدا میکند.
- توانایی درک مفاهیم انتزاعی در آنها افزایش پیدا میکند.
- نسبت به وضع قوانین مشخص و اجرای این قوانین واکنش مثبت دارند.
- توانایی خوب گوش دادن در این دانشآموزان در مقایسه با پایههای قبل بیشتر است.
- از صحبت کردن و توضیح دادن مسائل لذت میبرند.
- توانایی حفظ کردن در آنها افزایش پیدا میکند.
- ممکن است خط برخی از آنها در مقایسه با پایۀ چهارم نظم کمتری داشته باشد.
- از فعالیتهای گروهی و بازیهای رقابتی لذت میبرند.